حوادث اليوم
الأحد 8 سبتمبر 2024 05:09 صـ 4 ربيع أول 1446 هـ
بوابة حوادث اليوم
رئيس التحريرصلاح توفيق

طلاب سنتر تعليمي بأكتوبر يتهمون داعية بالتعدي على الطلاب والمعلمين

مشاجرة
مشاجرة

كشفت تحقيقات واقعة اتهام داعية إسلامي بالاستعانة بآخرين، والتهجم على مركز تعليمي في أكتوبر وإصابة مدرسين اثنين و5 طلاب بسبب خلافات، تفاصيل جديدة.

اتهام داعية إسلامي بالتعدي على مركز تعليمي

وتعود تفاصيل الواقعة بتاريخ يوم 11/7/2024 عندما تبلغ من الأهالي وجود مشاجرة داخل سنتر تعملي بمول الأمريكية بالحي السابع دائرة القسم، وبالانتقال أمكن ضبط كل من طرف أول، احمد. ص. م. ع موظف ومقيم بـ 6 أكتوبر اول الجيزة، وبه إصابات وكدمات متفرقه بالجسم، وطرف ثان غادة. س. ا مدرسة ومقيمة بالحي الثامن 6 أكتوبر أول، وأدهم. ر طالب ومقيم الحي 11 بمدينة 6 أكتوبر ثاني بالجيزة، ويوسف. ر. ع. ع طالب ومقيم بالحي العاشر 6 أكتوبر ثان بالجيزة، ومصطفي. ح طالب ومقيم بالحي الثامن أكتوبر اول بالجيزة، وعبد الرحمن. م طالب ومقيم بالحي الثالث 6 أكتوبر، ومحمد. م طالب ومقيم بالفردوس ثالث أكتوبر بالجيزة، وعمرو. أ طالب ومقيم الحي الثامن 6 أكتوبر اول بالجيزة، ويوسف. ا طالب ومقيم الحي الثامن أكتوبر اول بالجيزة.

وباستدعاء يوسف. ر أمام جهات التحقيق، وبسؤاله عن تفصيلات البلاغ أجاب:

اللي حصل إننا كنا في الحصة مع الدكتورة غادة، وابن الداعية كان موجود معانا في الحصة وبعدها سأل الدكتورة إيه اللي حصل في امتحاني، ردت عليه وقالتله امتحانك اترفض علشان فيه مشكلة في الفلوس، وبعدها خلصنا الموضوع وكملنا الدرس ووالده اتصل بيه وقله اعطيني اللي عندك وأعطاه للدكتورة كلمته وبعدها بوقت بسيط سمعنا صوت عالي في السنتر من برا، وطلعت الدكتورة ولقيت والد عبد الرحمن اللي معانا هو اللي بـ يتعدى على السكرتيرة، وتطاول عليها ولما الدكتورة خرجت عشان تكلمه تعدى عليها بالسب والشتم وضربها بالقلم على الوجه وإحنا حاولنا نبعده عنها بس حصلت المشكلة وهو ده اللي حصل.

واستمعت جهات التحقيق لأقوال الداعية الإسلامي المتهم بالتعدي على سنتر تعليمي وبسؤاله حول الواقعة قال:

اللي حصل إن ابني مقيد بالسنتر التعليمي وله امتحان الصبح وفوجئت بأن ابني اسمه غير مدرج في الامتحان، ولما اتصلت عليهم أكتر من مرة لم يجب أحد أو يرد بسبب مقنع، وتوجهت إلى مقر السنتر التعليمي لاستطلاع الأمر وفوجئت بالسيدة الموجودة خرجت من السنتر وتعدت عليّا بالسب والشتم بألفاظ خارجة وخادشة للحياء أمام الطلبة، وابني كان مع الطلبة بياخد الدرس وهي اقتربت لمسافة قريبة جدا وفوجئت بيها اتصلت بأشخاص وحضروا وتعدوا عليّا بالضرب بطريقة وحشية وتسببوا في أحداث إصابتي، وأنا اتصلت بالنجدة وفي ناس تبعهم هددوني للصلح والتنازل عن المحضر.

وكشف التقرير الطبي على أحمد. ص، إصابته بجرح في الرأس طوله 1 سم، وجرح تحت العين اليسرى طوله 1 سم تقريبا، وخدوش في القدم اليمني وخدوش في كف اليد اليمنى.

بينما جاء التقرير الطبي الخاص بـ عمر. أ، عقب توقيع الكشف الظاهري عليه، وجود خدش سطحي تحت العين اليمنى.

العيون الساهرة

    xml_json/rss/~12.xml x0n not found